Pentru PFA-urile cu sediul în apartamentul proprietate personala (sau a altei persoane fizice): cum ati făcut pentru a evita plata unui impozit urias la primărie? NU e suficienta nededucerea cheltuielilor cu utilitatile, mai trebuie să fie si spatiul nedelimitat iar domnii guvernanti nu au explicat prea bine ce inseamna asta. De exemplu cand iti inregistrezi PFA-ul la Registrul Comertului stiu ca e obligatoriu să duci un plan al apartamentului si sa declari/hasurezi care e camera in care iti desfasori activitatea efectiv (altfel se considera ca e tot apartamentul si platesti un impozit urias aferent acelei suprafete plus ca trebuie sa faci raport de evaluare la 3 ani).
Va multumesc.
Eu am mers la ITL de sector si am completat declartia (cred ca se gaseste pe net) unde am scris ca nu desfasor activitate la sediu, deci apartamentul are scop rezidential. Impozitul a ramas la fel ca in anii dinainte. Pentru cine are activitate la sediu, cred ca trebuie bifat sectiunea unde scrie destinatie mixta, rezidential si ne~.
Aia e altceva - dacă nu se desfășoară activitatea acolo. Chiar si cei care au activitate la sediu au dreptul să nu plătească impozit mărit, cu conditia sa nu-si deduca cheltuielile cu utilitatile iar spatiul sa fie nedelimitat - pe mine asta ma intereseaza, ce inseamna notiunea asta. Oricum dupa ce platesti niste impozite si contributii enorme nu mi se pare in regula sa platesti si un impozit local urias (la un apartament de 60 de m2 calculasem ca ar fi vreo 4000 lei fără raport de evaluare si vreo 1500 cu raport). Daca e asa, nu-mi mai deschid nici un PFA dar nici statul roman nu va beneficia de impozitele platite de mine.
Diferenta dintre varianta cu raport si cea fara raport e mult mai mare fata de cat v-a iesit dv, oricat de mare ar fi suprafata (cititi cu atentie art 459 despre impozitul pe cladirile cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice din Codul fiscal actualizat de pe site-ul ANAF, sectiunea Legislatie, coroborat cu art 457 si 458, precum si normele metodologice la care va trimite linkul din dreptul acelui articol, unde gasiti si exemple concrete de calcul al impozitului cumulat pentru suprafata rezidentiala conf art 457 si pentru suprafata rezidentiala conf art 458), deci costul unui raport de evaluare pentru locuinta mixta, cu indicarea valorii partii nerezidentiale din total, nici nu se compara cu cat scutiti din taxa prezentand raportul fata de situatia in care nu l-ati prezenta (la persoane fizice raportul se reinnoieste la 5 ani, nu la 3), nici nu mai e nevoie sa calculati daca aveti de ales intre cu raport sau fara, raspunsul e clar cu raport.
Deci daca nu reusiti sa-i convingeti pe cei de la taxe locale ca in contractul de comodat nu e precizata nicio suprafata si ca de fapt va plimbati cu un laptop prin toate camerele, ca sa se poata considera ca fiind nedelimitata partea utilizata in scop nerezidential (delimitarea nu trebuie sa fie neaparat cadastrala, ci poate fi si factuala/conform declaratiei pe proprie raspundere, de pilda poate fi un computer fix cu scaun intr-un colt de camera care ocupa 3 mp si suprafata e mentionata ca atare in contractul de comodat dintre proprietarul locuintei ca persoana fizica si PFA, si in acest caz nu va mai ajuta nededucerea cheltuielilor cu utilitatile), atunci mai bine faceti un act aditional la contractul de comodat in care precizati suprafata folosita in scop nerezidential de x mp (egala cu o camera sau mai mica, cat un colt de camera, in functie de situatia dv concreta) si pentru acesti x mp faceti raport de evaluare pe care sa-l atasati la declaratia ITL-001 in care bifati optiunea destinatie mixta.
Daca nu v-ati lamurit deja din articolele 457, 458 si 459 din Codul fiscal si normele metodologice aferente, mai fac niste precizari.
Daca notam cu N impozitul pentru suprafata nerezidentiala si cu R impozitul pentru suprafata rezidentiala si consideram ca 10 mp ar fi nerezidentiali (sa presupunem ca ar fi delimitati arbitrar prin natura lucrurilor, nu neaparat oficial in documentatia cadastrala, si declarati ca atare in declaratia ITL-001 in campurile de la capitolele IV si V, conform precizarii de la punctul VI pentru cazul in care "suprafetele pot fi delimitate") si 50 mp ar fi rezidentiali din totalul de 60 mp (presupunand ca 60 mp e suprafata utila, nu cea construita), un calcul rudimentar s-ar face cam asa in cazul Bucurestiului (daca sunteti din alta parte, trebuie sa cautati care sunt cotele de impozitare aprobate de consiliul local relevant):
Impozit total pt cladire cu destinatie mixta conform art 459 = R pentru cei 50 mp calculat conform art 457 + N pentru cei 10 mp calculat conform art 458
R = 0,1% impozit rezidential * 50 mp * 1,4 coeficient de transformare din suprafata utila in suprafata construita * maximum 2,6 coeficient de corectie pentru zona A dintr-o localitate de rangul 0 * maximum 1000 RON/mp pentru o cladire de tip A cu instalatii (conform tabelelor de la art 457) = maximum 182 RON
N=0,2% impozit nerezidential aplicat la valoarea din raportul de evaluare aferenta celor 10 mp nerezidentiali (fata de 2% din valoarea impozabila a suprafetei nerezidentiale calculate dupa algoritmul de mai sus in lipsa raportului, deci de cel putin 10 ori mai mare) conform art 458.
Eu mi-am facut un asemenea raport cu un cost rezonabil in 2016 si l-am atasat declaratiei ITL-001 depuse la directia de taxe locale (ma rog, eu am avut ghinionul sa mi se greseasca initial calculele si sa fie nevoie sa contest, contestatie care mi-a fost rezolvata abia dupa multe luni, dar cu ocazia asta am aprofundat vrand-nevrand modul de calcul).
Am observat ca evaluatorii folosesc metodologii elaborate de ANEVAR prin care pot face evaluari cu indicarea separata a valorii pentru partea nerezidentiala si pentru partea rezidentiala (metodologii pe care le gasiti si pe internet daca vreti sa aprofundati).
Din cate am vazut eu, valoarea din raportul de evaluare in scop fiscal iese oricum mai mica decat valoarea de piata, dar pana si in cel mai pesimist scenariu, daca am considera de pilda un pret maxim in Bucuresti de 1300 euro pe mp, pentru cei 10 mp nerezidentiali v-ar iesi un impozit maximal de 0,2% din 1300 eur/mp * 10 mp * 4.75 RON/eur =123 RON in scenariul cu raport, care adunati cu impozitul pentru cei 50 mp rezidentiali ar duce la un total de doar 123+182= 305 RON, fata de 728 (2% in loc de 0,2% din 10 mp * 1,4 *2,6*1000 RON)+182= 910 RON fara raport.
Va multumesc mult. Da, cunosc prevederile articolelor respective si ale normelor metodologice, chiar facusem calculele la momentul respectiv, cand s-a modificat codul. Deci ar trebui sa ii conving cumva pe functionari ca suprafata nu e delimitata... Oricum, mi se pare putin absurd acest nou impozit impus acum cativa ani si am aflat ca este luat din legislatia unor state europene - dar statele respective o duc bine pe plan financiar si nu isi cocoseaza contribuabilii. Si poate s-ar justifica acest impozit in cazul unor activitati de productie, croitorie, fabrici etc dar cand lucrezi de pe un laptop...
Eu vreau sa propun niste modificari referitor la activitatea micilor intreprinzatori - de exemplu pentru IT-isti sau alte PFA-uri/II-uri etc care isi desfasoara activitatea pe calculator si nu primesc clientii in apartament e absurd sa fie obligati sa ceara acordul vecinilor, pentru ca am intalnit cazuri in care acestia au refuzat sa semneze (din diverse motive) si astfel intreprinzatorul nu si-a mai putut deschide afacerea sau a trebuit sa isi faca sediu undeva unda dadea o chirie foarte mare pentru posibilitatile lui. Am reusit sa modific cateva legi pana acum, punctual, si sper s-o fac si in viitor.
Din pacate aceste prevederi zici ca-s din epoca de piatra. Inca e nevoie de acordul vecinilor pentru orice PFA, indiferent de activitate.