Cum verifici un cod de TVA intracomunitar


I. Ce este VIES


VIES = VAT Information Exchange System.

VIES este un site al Comisiei Europene ce permite schimbul de informații privind TVA.



II. Cum funcţionează VIES


VIES nu este o bază de date, ci un motor de căutare.

În momentul când se face o căutare prin intermediul VIES, datele sunt extrase din bazele naționale de date referitoare la TVA.


III. Ce poţi verifica pe site-ul VIES


1) Dacă ai solicitat un cod de TVA intracomunitar, poţi să:

a) verifici dacă a fost emis;

b) verifici dacă este valid.



2) Dacă ai deja un cod de TVA intracomunitar, poţi să:

a) verifici dacă numărul de TVA furnizat de client este valid (înregistrat în baza de date națională);

b) verifici dacă un număr de TVA este sau nu asociat cu un nume și o adresă specifică.


IV. Cum verifici un cod de TVA intracomunitar


1. intră pe portalul VIES;

2. selectează (din colţul dreapta sus) limba de afişare (ex: română);


3. în formular, selectează ţara clientului (ex: DE-Germania);

4. în formular, introdu codul de TVA al clientului (pe care vrei să-l verifici);

– codul de TVA se introduce fără codul ISO al ţării (RO, DE, IT etc). 



5. apasă butonul Verificare.


V. Rezultatele interogării VIES

(TVA intracomunitar)


1. Rezultat pozitiv

O interogare cu rezultat pozitiv trebuie să returneze (ca exemplu, pentru un PFA) un mesaj de forma:


Da, număr valid de înregistrare pentru TVA  / Yes, valid VAT number

Statul membru/Irlanda de Nord: RO-Romania
Numărul de înregistrare pentru TVA: NUMĂR DE 8 CIFRE
Data la care a fost primită solicitarea: DATA şi ORA
Nume: DENUMIRE PFA
Adresă: ORAŞ, COD POŞTAL, ADRESĂ.



2. Rezultat negativ

În cazul în care codul clientului nu a fost găsit, se va returna mesajul:

Număr de TVA invalid pentru tranzacțiile transfrontaliere în interiorul UE.


a) Dacă descoperi că datele referitoare la PFA-ul tău sunt incorecte sau neactualizate, trebuie să te adresezi administrației fiscale de care aparții pentru a solicita corectarea datelor respective;


b) Dacă numărul de înregistrare pentru TVA al clientului tău apare ca nevalid, în primă instanță întreabă clientul dacă numărul pe care ţi l-a indicat este corect (număr de caractere, lungime corectă și prefix de țară).



Dacă numărul indicat de clientul tău apare în continuare ca fiind nevalid, chiar și după verificare, cere-i clientului să își contacteze administrația fiscală pentru a solicita actualizarea datelor din sistemul național de schimb de informații privind TVA (VIES), această actualizare putând fi efectuată numai de administrațiile fiscale naționale.


VI. Formularul de verificare a codului de TVA intracomunitar

Formularul de verificare a codului de TVA intracomunitar




Cum verifici un cod de TVA intracomunitar publicat: 2024-03-21T11:54:18+02:00, actualizat: 2024-03-21T12:04:06+02:00 by Informaţii PFA