I. SPV obligatoriu (cf. O.G. nr. 11/2021) – pe scurt:
a) începând cu 1 martie 2022 înregistrarea în SPV (Spaţiul Privat Virtual ANAF) a devenit obligatorie:
– pentru persoane juridice, profesii liberale, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale;
– în scopul transmiterii cererilor, înscrisurilor, documentelor către organele fiscale doar prin SPV;
b) înscrisurile/documentele depuse în format letric nu vor mai fi luate în considerare;
c) persoanele fizice/juridice care dețin certificate digitale pot solicita înregistrarea în SPV pe baza acestora;
d) persoanele fizice care nu dețin certificate digitale pot solicita înregistrarea pe bază de nume de utilizator și parolă + OTP (parolă trimisă pe email).
II. Ce este Spaţiul privat virtual (SPV) – ANAF
Serviciul Spaţiul privat virtual (SPV) – ANAF este un site unde puteţi:
a) depune declaraţii;
b) solicita documente;
c) afla obligaţiile fiscale pe care le aveţi neplătite;
d) descărca decizii de impunere, notificări;
e) verifica cum declară angajatorul dvs. contribuţiile de asigurări sociale;
f) plăti online creanţele;
g) efectua programari online;
h) primi extrase de cont, rapoarte Program Tezaur etc.
III. Ce informaţii se primesc prin SPV
a) D112 Contrib – Informaţii privind contribuţiile sociale conform datelor declarate de angajatori în declaraţia D112;
b) Duplicat Recipisă – Duplicat după recipisa declaraţiilor care se depun electronic. Este un raport generat la data solicitării, nu este recipisa originală primită la depunere;
c) Duplicat declaraţie unică – Duplicat după ultimele declaraţii unice depuse (pe capitole – ultimele rectificări, dacă este cazul);
d) Interogări Bănci – Situaţia interogărilor efectuate de bănci la ANAF privind veniturile persoanei fizice;
e) Istoric Spaţiu Virtual – Istoric activităţi în cadrul spaţiului privat virtual – modificări profil, descărcări;
f) Istoric declaraţii PF – Istoric declaratii persoane fizice depuse de CNP …;
g) Nota obligaţiilor de plată – Cu această notă vă puteţi prezenta la ghişeele trezoreriei pentru achitarea obligaţiilor sau puteţi folosi informaţiile pentru a efectua plata prin mijloace de plată la distanţă (online banking);
h) Obligaţii de plată – Situaţia obligaţiilor fiscale de plată neachitate la sfârşitul lunii anterioare;
i) Venituri Formular Bancă – Raport F2102 pentru bancă având CUI;
j) C168 – Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune; Decizie reînregistrare TVA etc.
IV. Ce documente se eliberează prin SPV
a) Certificat de atestare fiscală (obligații fiscale restante, creanțe bugetare individualizate în titluri executorii);
b) Adeverinţă de venit (date privind venitul impozabil realizat într-un an fiscal);
c) Fişă de evidenţă fiscală;
d) Certificat de cazier fiscal (contravenţii, sancţiuni, abateri de la disciplina fiscală);
e) Cerere de înregistrare online acces Registru Fiducii; Cerere acces informații Registru Fiducii; Cerere eliberare certificat dovadă fiducie etc.
V. Cum se accesează SPV (Spaţiul Privat Virtual) – ANAF
a) Pentru a vă înregistra ca utilizator nou (Persoană fizică), accesaţi link-ul:
Înregistrare utilizator
b) Dacă sunteţi deja înregistrat, pentru autentificare accesaţi link-ul:
Autentificare
c) Dacă v-aţi uitat numele de utilizator sau parola accesaţi link-ul:
Recuperare credenţiale
d) Dacă doriţi schimbarea emailului accesaţi link-ul:
Schimbare email
VI. Ghid Înregistrare persoane fizice în SPV ANAF
1. Înregistrarea pe bază de credențiale (nume de utilizator și parolă)
1. se accesează site-ul www.anaf.ro, secțiunea ”Înregistrare în Spațiul Privat Virtual”;
2. se execută în ordine click pe textul ”Înregistrare utilizatori persoane fizice și juridice” -> „Persoane fizice” -> butonul „Înregistrare cu parolă”;
3. se completează datele utilizatorului în formularul web care se afișează;
Pentru aprobarea contului poate fi aleasă una dintre variantele următoare:
Activare cont fără deplasare la ghișeu:
a) verificare număr document – caz în care trebuie înscris numărul scrisorii primită în anul … de la Ministerul Finanțelor Publice, referitoare la înrolarea în acest serviciu, sau numărul unei somații emise începând cu 1 ianuarie 2015; tip de aprobare on-line;
b) verificare număr înregistrare decizie – caz în care trebuie înscris numărul unei decizii de impunere sau a unei decizii referitoare la obligații de plată accesorii emise începând cu anul 2013; tip de aprobare on-line;
c) identificare vizuală – caz în care după finalizarea cererii de înregistrare SPV trebuie să vă programați online pentru identificare vizuală. La data și ora programării veți fi contactat prin aplicația Zoom și vi se va verifica identitatea. Dacă totul este în ordine la scurt timp veți fi aprobat pentru înregistrarea în SPV și veți primi un email cu confirmarea aprobării.
Activare cont cu deplasare la ghișeu:
d) aprobare la ghișeu – necesită verificarea datelor completate. La ghișeu trebuie prezentate BI/CI în original și copie și numărul de înregistrare primit după completarea formularului de înregistrare.
4. se apasă butonul „Trimite”;
5. se afișează fereastra în care se vor completa codurile primite pe e-mail-ul și pe numărul de telefon, dacă este cazul, declarate în formular, și codul de validare înscris pe ecran;
6. vor fi afișate toate informațiile completate în formular; numărul de înregistrare este necesar pentru cazul în care se optează pentru aprobare la ghișeu. Acest tip de aprobare trebuie realizat în maximum 10 zile de la data completării formularului;
7. în cazul în care cererea de înregistrare în serviciul Spațiul Privat Virtual este aprobată, va fi transmis un mesaj în acest sens pe e-mail-ul declarat în formular; în cazul în care solicitarea este respinsă, se va comunica aceasta la adresa de e-mail, precum și motivul respingerii.
2. Înregistrarea pe baza unui certificat digital
1. se accesează site-ul www.anaf.ro, secțiunea ”Înregistrare în Spațiul Privat Virtual”;
2. se execută în ordine click pe ”Înregistrare utilizatori persoane fizice și juridice”-> „Persoane fizice”-> butonul „Înregistrare cu certificat digital”;
3. în formularul web care se deschide, pentru înregistrarea cu certificat digital, se vor completa datele de identificare ale solicitantului și ale persoanei (titularul certificatului digital) așa cum sunt solicitate și se încarcă documentul de confirmare;
4. se apasă butonul „Trimite”;
5. se afișează fereastra în care se va completa codul primit pe e-mail-ul și pe numărul de telefon, dacă este cazul, declarate în formular și codul de validare înscris pe ecran;
6. vor fi afișate toate informațiile completate în formular;
7. în cazul în care cererea de înregistrare în serviciul Spațiul Privat Virtual este aprobată, va fi transmis un mesaj în acest sens pe e-mail-ul declarat în formular; în cazul în care solicitarea este respinsă, se va comunica aceasta la adresa de e-mail, precum și motivul respingerii.
VII. Tutoriale SPV ANAF
a) Înregistrarea persoanelor fizice în serviciul Spațiul Privat Virtual.
b) Înregistrarea în SPV a persoanelor fizice pe bază de user si parolă
c) Înregistrarea în SPV pe baza certificatului digital calificat
Aşa arată spaţiul privat virtual (SPV) ANAF după logare
Etichete
– Logare SPV; SPV login.