1. Ce este RO e-Factura?
RO e-Factura este sistemul naţional de facturare electronică.
Acesta a devenit obligatoriu pentru facturile emise începând cu 01.01.2024.
2. e-Factura este obligatorie pentru PFA?
e-Factura este obligatorie şi pentru persoanele fizice ce desfăşoară activităţi independente:
a) PFA;
b) II;
c) IF;
d) PFI – profesii liberale.
3. În ce relaţii se utilizează e-Factura?
Facturile trebuie trimise prin e-Factura SPV în relaţiile:
a) B2G – business-to-government (între entități ce au CUI/CIF şi instituţii publice);
b) B2B – business-to-business (între entități ce au CUI/CIF);
c) de la 01.01.2025 şi B2C – business-to-consumer (între entități ce au CUI/CIF şi persoane fizice).
4. Trimit prin e-Factura doar PFA plătitoare de TVA?
Transmit facturile prin e-Factura:
a) şi PFA plătitoare de TVA;
b) şi PFA neplătitoare de TVA.
5. Se utilizează e-Factura pentru clienţi persoane fizice?
Pentru facturile emise către persoane fizice, e-Factura se utilizează astfel:
– de la 01.07.2024 până la 31.12.2024 – opțional;
– de la 01.01.2025 – obligatoriu.
6. Se utilizează e-Factura pentru clienţi străini?
Nu se utilizează e-Factura pentru facturile emise către firme care nu sunt înregistrate în România.
7. Are nevoie PFA de semnătură electronică?
Pentru e-Factura, PFA are nevoie de o semnătură electronică.
↗ Cum se obţine semnătura electronică
8. Are nevoie PFA de un cont separat în SPV?
Pentru e-Factura, PFA are nevoie de un cont SPV separat, pe CIF (nu pe CNP).
↗ Cum faci cont în SPV (pe CUI)
9. Cum se trimit facturile în e-Factura?
Facturile se trimit în e-Factura:
a) prin intermediul instrumentelor online ANAF;
b) prin intermediul unui serviciu privat de facturare online;
c) prin intermediul unei aplicaţii proprii.
10. Care este statusul unei facturi trimise cu succes?
În principiu, o factură trimisă va avea statusul: Trimisă.
Urmează verificarea de erori.
O factură trimisă cu succes şi acceptată în e-Factura va avea statusul: Trimisă ok.
În acest stadiu, factura a fost trimisă prin sistemul e-Factura şi către destinatar.
11. Care este răspunsul primit pentru o factură trimisă?
Răspunsul primit la o factură trimisă şi acceptată de e-Factura constă într-o arhivă ce conţine:
a) un fişier xml – exemplarul original al facturii electronice;
b) un fişier xml însoţitor – sigiliul electronic al Ministerului Finanţelor.
12. În cât timp trebuie transmisă o factură în e-Factura?
Termenul limită pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii.
13. Pot informa clienţii despre facturile emise?
Chiar şi cu e-Factura, considerăm că relaţiile între oameni trebuie să continue, deci se pot folosi şi alte canale de informare, atâta timp cât:
a) facturile se trimit obligatoriu prin e-Factura;
b) facturile se înregistrează în contabilitate în formatul original e-Factura.