e-Factura pentru PFA. Întrebări şi răspunsuri

1. Ce este RO e-Factura?

RO e-Factura este sistemul naţional de facturare electronică.

Acesta a devenit obligatoriu pentru facturile emise începând cu 01.01.2024.



2. e-Factura este obligatorie pentru PFA?

e-Factura este obligatorie şi pentru persoanele fizice ce desfăşoară activităţi independente:

a) PFA;

b) II;

c) IF;

d) PFI – profesii liberale.


3. În ce relaţii se utilizează e-Factura?

Facturile trebuie trimise prin e-Factura SPV în relaţiile:

a) B2Gbusiness-to-government (între entități ce au CUI/CIF şi instituţii publice);

b) B2Bbusiness-to-business (între entități ce au CUI/CIF);

c) de la 01.01.2025 şi B2C – business-to-consumer (între entități ce au CUI/CIF şi persoane fizice).



4. Trimit prin e-Factura doar PFA plătitoare de TVA?

Transmit facturile prin e-Factura:

a) şi PFA plătitoare de TVA;

b) şi PFA neplătitoare de TVA.


5. Se utilizează e-Factura pentru clienţi persoane fizice?

Pentru facturile emise către persoane fizice, e-Factura se utilizează astfel:

de la 01.07.2024 până la 31.12.2024 – opțional;

de la 01.01.2025 – obligatoriu.



6. Se utilizează e-Factura pentru clienţi străini?

Nu se utilizează e-Factura pentru facturile emise către firme care nu sunt înregistrate în România.


7. Are nevoie PFA de semnătură electronică?

Pentru e-Factura, PFA are nevoie de o semnătură electronică.


Cum se obţine semnătura electronică



8. Are nevoie PFA de un cont separat în SPV?

Pentru e-Factura, PFA are nevoie de un cont SPV separat, pe CIF (nu pe CNP).


Cum faci cont în SPV (pe CUI)


9. Cum se trimit facturile în e-Factura?

Facturile se trimit în e-Factura:

a) prin intermediul instrumentelor online ANAF;

b) prin intermediul unui serviciu privat de facturare online;

c) prin intermediul unei aplicaţii proprii.



10. Care este statusul unei facturi trimise cu succes?

În principiu, o factură trimisă va avea statusul: Trimisă.

Urmează verificarea de erori.

O factură trimisă cu succes şi acceptată în e-Factura va avea statusul: Trimisă ok.

În acest stadiu, factura a fost trimisă prin sistemul e-Factura şi către destinatar.


11. Care este răspunsul primit pentru o factură trimisă?

Răspunsul primit la o factură trimisă şi acceptată de e-Factura constă într-o arhivă ce conţine:

a) un fişier xml – exemplarul original al facturii electronice;

b) un fişier xml însoţitor – sigiliul electronic al Ministerului Finanţelor.



12. În cât timp trebuie transmisă o factură în e-Factura?

Termenul limită pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii.


13. Pot informa clienţii despre facturile emise?

Chiar şi cu e-Factura, considerăm că relaţiile între oameni trebuie să continue, deci se pot folosi şi alte canale de informare, atâta timp cât:

a) facturile se trimit obligatoriu prin e-Factura;

b) facturile se înregistrează în contabilitate în formatul original e-Factura.



Sistemul naţional de facturare electronică RO e-Factura

Sistemul naţional de facturare electronică RO e-Factura




e-Factura pentru PFA. Întrebări şi răspunsuri publicat: 2024-07-22T09:02:46+03:00, actualizat: 2024-07-22T10:42:29+03:00 by Informaţii PFA